Tots els models d'utilització de la pissarra digital es basen en la seva capacitat per a presentar col·lectivament a l'aula qualsevol tipus d'informació que aportin el professor i els estudiants o que estigui disponible a Internet.
Són moltes les possibilitats d'utilització i d'aprofitament didàctic de la pissarra digital en l'aula. A continuació es presenten algunes propostes de provada eficàcia:
Són moltes les possibilitats d'utilització i d'aprofitament didàctic de la pissarra digital en l'aula. A continuació es presenten algunes propostes de provada eficàcia:
MODEL 1: Suport a les explicacions del professorat
Els professors poden donar suport a les seves explicacions projectant pàgines web i altres materials digitals que ofereixin: imatges, esquemes, simulacions virtuals, vídeos, punts de vista, notícies de la premsa digital, presentacions d'institucions i empreses, contes, jocs... Per descomptat, també poden projectar vídeos, materials en suport CDROM, DVD o fins i tot programes de televisió.
MODEL 2: Presentació d'activitats i recursos per al tractament de la diversitat.
Al disposar de més recursos per a presentar col·lectivament en l'aula, el professorat pot donar una millor resposta a les diferències individuals dels estudiants en les seves explicacions (uns més visuals, altres més abstractes, amb diversos estils cognitius...).
MODEL 3: Presentació pública de recursos per part dels estudiants.
MODEL 4: Presentació pública de treballs realitzats en grup
MODEL 5: Suports en els debats: ús conjunt pel professor i els estudiants.
MODEL 6: El racó de l'ordinador.
Fins i tot sense connectar el vídeo projector, el sistema informàtic (ordinador, impressora, escàner...) també contribuirà a atendre la diversitat i la multiculturalitat dels alumnes de la classe.
MODEL 7: El periòdic en classe i la diversitat multilingüe
MODEL 8: Videoconferències i comunicacions col·lectives on-line en classe.
MODEL 9: Realització d'exercicis i altres treballs col·laboratius en classe.
El professor pot projectar activitats multimèdia interactives des de suports on-line o disc, i organitzar la seva realització col·lectiva. Per exemple, pot dirigir preguntes sobre un determinat exercici a un alumne concret o a un grup d'ells i promoure discussions sobre els punts de vista divergents de diversos alumnes. També pot dividir la classe en grups i demanar a cadascun que busqui una solució, que es verificarà quan s'introdueixin les respostes en l'ordinador. Es poden fer lectures col·lectives interactives...
MODEL 10: Correcció col·lectiva d'exercicis en classe.
MODEL 11: Preguntes no previstes.
MODEL 12: La pissarra “recuperable"
Amb l'ajuda d'un editor de textos i la pissarra digital, el professor pot projectar qualsevol informació que escrigui (definicions, esquemes, operacions...) com si ho fes en una pissarra convencional.
MODEL 13: Síntesis conjuntes.
MODEL 14: Multiculturalitat a l'aula.
MODEL 15: Aprenentatges sobre la utilització de programes informàtics.
Si es disposa d'una pissarra digital a l'aula d'Informàtica es faciliten molt els processos d'ensenyament- aprenentatge sobre el maneig dels programes informàtics. A través de la pissarra digital, el formador pot anar mostrant el resultat de la seva interacció amb el programa objecte d'aprenentatge mentre convida als estudiants que repeteixin aquestes accions davant el seu ordinador i comprovin que obtenen els mateixos resultats. Als estudiants els resulta més fàcil “veure” el que han de fer que “escoltar” les instruccions verbals del professor.
MODEL 16: La pissarra digital i la intranet de centre
Quan el centre disposa d'una intranet (connectada a Internet), la pissarra digital es converteix en una finestra d'aquesta xarxa que actua a manera de reposador de la informació digital que generen els professors (materials didàctics) i els estudiants (treballs), dels recursos que troben en Internet d'interès per a l'assignatura, dels materials que provenen de les editorials...
MODEL 17: La webcam i l'escàner
Amb l'ajuda d'una webcam o d'un escàner, qualsevol document pot presentar-se a través de la pissarra digital. Això pot resultar especialment útil per a comentar conjuntament els treballs dels més petits (Educació Infantil), per a revisar entre tots els treballs realitzats en el quadern...
No hay comentarios:
Publicar un comentario